Nekpijn: 4 tips bij nekklachten, om pijnklachten te verminderen

Nekpijn heeft bijna iedereen wel eens ervaren. Zeurende en of stekende pijn in de nek die erger wordt als je je hoofd beweegt. Deze klachten ontstaan vaak in een drukke periode met stress. Nekpijn ontstaat meestal spontaan en komt vaak na een avond slapen voor. Lees hier hoe je de pijn kan verlichten en wat voor tips er zijn die je kan toepassen om de nekpijn te verbeter op de eerste dag!

4 Tips:

1.Blijf bewegen
Hoe gek het ook klinkt maar beweging is juist goed voor de nek. Alhoewel dit pijnklachten geeft maak je de nek zo wel soepeler.
Draai meerdere keren op de dag je hoofd naar links en naar rechts tegen de pijngrens in. herhaal deze beweging 10x
Beweeg je hoofd naar boven en beneden en herhaal dit ook 10x. Deze oefening mag je meerdere keren op een dag herhalen.
Ga niet door de pijn heen, zoek de pijn alleen op!

2. Warm maken van de nek
Maak de nek warm met een handdoek of ga onder een warme douche staan om de spieren los te krijgen. Begin hier in de ochtend al mee om de ergste pijnklachten te verminderen. Ook op je werk kan je een warme handdoek of sjaal gebruiken om de nek warm te houden.

3. Let op je houding tijdens werk
Tijdens het werken is het belangrijk dat je goed op je houding blijft letten. Ga goed rechtop zitten en zorg ervoor dat je beeldscherm op de juiste hoogte staat. Beweeg je hoofd elke 10 minuten zoals beschreven bij tip 1. Sta wat vaker op om een kopje koffie te halen en je komt de werkdag wel door.

4. Maak de rug los met een massage
De nekspieren hechten aan op de bovenrug. Deze spieren zijn met nekklachten gespannen. Met een goede massage zorg je ervoor dat deze spieren weer warm zijn en losser aanvoelen. Hierdoor zal de nekpijn minder worden.

Mochten de klachten niet verbeteren vraag dan om hulp bij een fysiotherapeut of je huisarts. Deze zal nagaan of de klachten ernstig zijn en stelt de juiste diagnose. Daarnaast zal hij je helpen de klachten te verminderen.