Hamstringklachten voorkomen – de fysiotherapeuten bij Doortast helpen je graag!

Het sportseizoen is weer in volle gang en wij bij Doortast fysiotherapie zien rond deze tijd veel hamstringklachten.
De hamstring is een spiergroep aan de achterzijde van het bovenbeen. Deze drie spieren, de Biceps femoris, de Semitendinosus en de Semimembranosus bewegen alle drie het been naar achter. Zij brengen de hak naar de bil, maar ze draaien het been ook naar binnen en naar buiten.

Vaak krijgen sporters in het begin en in het midden van het seizoen hamstringklachten. Deze klachten ontstaan door overbelasting. Aan de achterkant van het bovenbeen voel je een zwaar gevoel, het lichaam geeft aan dat de hamstring relatieve rust nodig heeft.
Daarnaast zijn er acute hamstringklachten dit zijn spierverrekkingen en spierscheuringen. Deze ontstaan vaak tijdens bij hoge snelheden, bijvoorbeeld bij het sprinten. Of van hardlopen naar stilstaan. De toch al vermoeide hamstring moet dan een hoge kracht leveren die de spieren op dat moment niet aankunnen, hierdoor kan een verrekking of scheuring ontstaan.

Wat zijn dan de risicofactoren voor het krijgen van een hamstringblessure?

– Vermoeidheid, als de spieren langere tijd op hoge belasting moeten bewegen worden deze moe.
– Coördinatie verlies, door de vermoeidheid kan de spier minder gecoördineerd zijn, dit vergroot de kans op hamstringblessures.
– Spierspanning, de hamstrings verkorten door vermoeidheid, hierdoor kunnen zij minder kracht leveren
– Onvoldoende kracht in de rug en buikspieren, deze spieren zorgen voor een juiste balans in het lichaam en ontlasten de hamstrings.

Met de volgende oefeningen neemt het risico op hamstringklachten flink af.

1. Core-stabiliteit

2. Bruggetje

3. Superman

4. Lunge

5. Knieheffen “skipping”

6. Yoga/stretch

7. Nordic curl

Probeer deze oefeningen in je wekelijkse sportroutine toe te voegen. Na 6 weken neemt de risico op hamstringklachten aanzienlijk af.